مبانی نظری مفهوم سازگاری و مهارتهای ارتباطی

نوشته ای که در این قسمت مشاهده می کنید “مبانی نظری مفهوم سازگاری و مهارتهای ارتباطی” نام دارد و در گروه بندی “مبانی نظری” قرار گرفته و توضیحات بیشتر درباره آن در ادامه آورده شده است.
در این سایت انواع مختلف فایل های آموزشی و کاربردی مانند کتاب ها، مقاله ها، جزوه های درسی و دانشگاهی و همچنین نرم افزارهای کامپیوتر و تلفن همراه به صورت دانلود رایگان و یا قابل خریداری گردآوری شده است.
به دلیل تعدد نوشته ها برای پیدا کردن موضوعات دیگر می توانید در قسمت سرچ بالای صفحه کلید واژه مربوط را وارد کنید و یا از دسته بندی ها و برچسب های سایت استفاده نمایید.
امیدواریم این مطالب برای شما مفید باشد!

مبانی نظری مفهوم سازگاری و مهارتهای ارتباطی

مبانی-نظری-مفهوم-سازگاری-و-مهارتهای-ارتباطیدانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق مفهوم سازگاری و مهارتهای ارتباطی  (فصل دوم) در ۴۲ صفحه در قالب word , قابل ویرایش ، آماده چاپ و پرینت جهت استفاده.

مشخصات محصول:
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

کاربردهای مطلب:
منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی

قسمتهایی از مبانی نظری و پیشینه پژوهش:

مفهوم سازگاری
   برای مفهوم سازگاری تعاریف متعددی از سوی اندیشمندان روان شناسی و جامعه شناسان ارائه شده است. سازگاری به طور کلی رابطه ای است که هر ارگانیسم نسبت به وضع موجود با محیط خود برقرار می سازد. ( افشار نیکان، ۱۳۸۱).
از جمله مفاهیم و اصطلاحات مرتبط با سازگاری، اصطلاح ‘بهداشت’ یا ‘سلامت ‘ می باشد. سازمان بهداشت جهانی (WHO) ، سلامت یا بهداشت را تحت عنوان ‘سلانت بدنی، روانی و اجتماعی و عدم وجود بیماری وضعف’ تعریف می کند (سیمن ، ۱۹۸۹؛ به نقل از سامانی، ۱۳۸۱). با این تعریف می توان سلامت یا بهداشت را حالتی بهینه از سازگاری دانست. بدین لحاظ می توان کیفیت های متفاوتی از سازگاری را در افراد متصور شد،که این کیفیت ها در قالب شاخص های مختلفی همانند عملکرد تحصیلی، سطح فشار روانی، عزت نفس، کفایت اجتماعی، اختلالات عاطفی و توانایی ذهنی و روانی مورد ملاحظه قرار می گیرند. در بررسی های مختلف از شاخص ها و مؤلفه های متفاوتی جهت ارزیابی میزان سازگاری استفاده شده که جدول ۲-۱ نشانگر نمونه ای از این شاخص ها در مطالعات مختلف است.

مهارت های ارتباطی
مهارتهای ارتباطی به منزله آن دسته از مهارتهایی هستند که به واسطه آنها افراد می توانند در گیر تعاملهای بین فردی و فرایند ارتباط شوند؛ یعنی فرایندی که افراد در طی آن ، اطلاعات، افکار و احساسهای خود را از طریق مبادله کلامی و غیر کلامی با یکدیگر در میان می گذارند (هارجی، ساندرز، و دیکسون،۱۳۸۶). این مهارت ها مشتمل بر مهارت های  فرعی یا خرده مهارت های مربوط به ‘درک پیام-های کلامی و غیر کلامی’ ، ‘ نظم دهی به هیجان ها’ ، ‘ گوش دادن’ ، ‘بینش نسبت به فرایند ارتباط’ و ‘ قاطعیت در ارتباط’ است که اساس  مهارت های ارتباطی را تشکیل می دهند. این مهارت ها از چنان اهمیتی برخوردارند که  نارسایی آنها  با احساس تنهایی، اضطراب اجتماعی، ناسازگاری اجتماعی، افسردگی، عزت نفس پایین و عدم موفقیت های شغلی و تحصیلی همراه می باشد (حسین چاری و فداکار،۱۳۸۴).
 در واقع مهارت های ارتباطی به رفتارهایی اطلاق می شود که به فرد کمک می کند عواطف و نیازهای خود را به درستی بیان کند و به اهداف بین فردی دست یابد. این مهارت ها شامل مواردی است که در ذیل به آن ها پرداخته می گردد.

پیشینه پژوهش
در سال ۲۰۱۰ در تحقیقی که میشل مک کارتر  بر روی یک نمونه ۲۴ نفری از دانش آموزان در جنوب شرقی کوین لند و در خصوص تأثیر مهارت های ارتباطی انجام داد، تأثیر مثبت آموزش ها را در بهبود سلامت روان دانش آموزان و رضایت معلمان  آن ها تایید نمود(به نقل از آذین و موسوی،۱۳۹۰).
در پژوهشی گرکو و موریس (۲۰۰۹) به مطالعه تأثیر مهارت های ارتباطی و اجتماعی و روابط دوستی نزدیک در دوران نوجوانی پرداختند. یافته های این تحقیق نشان داد که بین سازگاری اجتماعی و مهارت-های ارتباطی رابطه وجود دارد.

فهرست مطالب مبانی نظری و پیشینه پژوهش مفهوم سازگاری و مهارتهای ارتباطی (فصل ۲) به صورت زیر می باشد:
۲-۳ مفهوم سازگاری
۲-۳-۱-مبانی نظری سازگاری
۲-۳-۱-۱ دیدگاه روان پویایی
۲-۳-۱- ۲دیدگاه یادگیری اجتماعی
۲-۳-۱-۳دیدگاه رفتارگرایی
۲-۳-۱-۴  دیدگاه عقلانی – هیجانی- رفتاری REBC))
2-3-1-5 دیدگاه واقعیت درمانی گلاسر
۲-۳-۱-۶ دیدگاه تجربی رابطه محور
۲-۳-۱-۷ دیدگاه معنا درمانی فرانکل و مفهوم سازگاری در این دیدگاه:
۲-۴ انواع سازگاری
۲-۴-۱ سازگاری عاطفی
۲-۴-۲ سازگاری اجتماعی
سازگاری آموزشی۲
۲-۴-۳  ویژگی های شخص سازگار
۲-۴-۴  فرآیند سازگاری
۲-۴-۵ عوامل موثر بر فرآیند سازگاری
الف) خانواده
ب) مدرسه
ج) گروه همسالان
۲-۵  مهارت های ارتباطی
۲-۵-۱ مهارت گوش کردن
۲-۵-۲ مهارت ابراز وجود
۲-۵-۳ ویژگی های افراد دارای مهارت ابزار وجود
آموزش مهارت های ارتباطی
۲-۶ پیشینه پژوهش در خصوص مهارت های ارتباطی و سازگاری
پژوهش انجام شده در خارج از کشور
منابع فارسی
منابع لاتین

دانلود فایل

نگارش:
۹۶/۱۰/۰۵